Your browser does not support JavaScript!
هشت دلیل ناموفق بودن دیجیتال مارکتینگ

هشت دلیل ناموفق بودن دیجیتال مارکتینگ

دلایل مختلفی برای شکست دیجیتال مارکتینگ وجود دارند. در اینجا سعی می کنیم مهمترین عواملی که ممکن است باعث شوند کارهایی که برای مارکتینگ انجام داده اید به نتیجه مطلوب نرسند و موجب شکست بازاریابی دیجیتال گردند را بررسی کنیم.

۱. نداشتن برنامه ریزی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ حول اهداف تجاری

دلیل اولی که ممکن است موجب شکست بازاربابی دیجیتال شود، این است که هیچ استراتژی پشت آن نبوده است. انجام دادن یک سری فعالیت های مرتبط با بازاریابی بدون داشتن هدفی مشخص تنها ریختن پول در جوب است.

بهترین روش رسیدن به بازاریابی موفق این است که دقیقاً اهداف تجاری خود را مشخص کنید و یک استراتژی دیجیتالی طرح ریزی کنید که بتواند شما را به آن اهداف برساند.اما بهتر است اهداف بزرگ را بشکنید و ریز کنید تا قدم به قدم به اهداف اصلی نزدیک شوید.

۲. گوش ندادن به مشتریان

آخرین بار کی با مشتریانتان صحبت کردید؟ منظور آخرین باری است که تلفن را برداشته اید یا رو در رو با آن‌ها صحبت کرده اید و یک گفت و گوی حقیقی داشته اید  تا بفهمید در زندگی و کسب و کار آن‌ها چه می‌گذرد؟
همیشه با مشتریان در تماس بمانید. نیازها و درخواست های آن‌ها را پیدا کنید. این مسئله حیاتی است آن ها را به درستی بفهمید تا پیام بازاریابی دیجیتالی خود را طوری بسازید که افراد یا کسب و کارهای مناسب را جذب کند در غیر اینصورت با شکست در دیجیتال مارکتینگ مواجه خواهید شد.

 

۳. استفاده کردن از نوع اشتباه کمپین، یکی از عوامل شکست دیجیتال مارکتینگ

ارتباط گرفتن با مشتری پیش از آنکه به شما نیاز داشته باشد کاری خوبی است. چرا؟ چون وقتی که به شما نیاز داشتند، شما را به یاد می‌آورند. اما اگر شما دارید در یک بستری بازاریابی می‌کنید که در آن مشتریان بلقوه‌ی شما حضور ندارند، پیامتان به آن‌ها نمی‌رسد.

برای مثال اگر شما ارائه دهندۀ مجسمه‌های یخی برای عروسی هستید و در ماه فقط ۱۰ مورد جست و جو برای مجسمه‌ی یخی در گوگل می‌شود. نمی‌توانید به تبلیغات از طریق گوگل اتکا کنید تا برای شما مشتری جدید بیاورد.

باید از تبلیغات بر روی موبایل یا تبلیغات OTT روی تلویزون‌های دیجیتالی استفاده کنید. تا با این کار جلوی چشم مشتریانی که می‌خواهند عروسی بگیرند ظاهر شوید. با پیامی که باعث شود شما را موقع برنامه ریزی عروسی بیاد بیاورند. این مهم است که بدانید مخاطب برای کسب اطلاعات به کجا سر می‌زند و در مکان و زمان مناسب آنجا باشید.

۴. هدف قرار دادن افراد اشتباه، یکی دیگر از دلایل شکست دیجیتال مارکتینگ

گاهی بازاریابی شما تاثیرگذاری ندارد چون مشتریان اشتباهی را هدف قرار داده‌اید یا محدوده‌ی مشتریان هدف را به اندازۀ کافی محدود و مشخص نکرده‌اید. ممکن است از کانال مناسبی برای بازاریابی استفاده کنید اما پیامتان به افراد مناسب نرسد. که البته اتفاق متداولی در تبلیغات دیجیتال به شمار می‌رود.

روش‌های دیجیتالی امروزی برای هدف قرار دادن افراد، تقریبا کار را آسان می‌کند تا به یک گروه مشخص از مشتریانی که می‌خواهید برند شما را ببینند دسترسی پیدا کنید. در واقع امروزه می‌توانید مشتریان را بر اساس سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها، درآمد، محل زندگی، وضعیت تاهل و تقریباً هرچیزی که به فکرتان برسد، هدف بازاریابی قرار دهید.

هدف گذاری درست مخاطب بازاریابی می‌تواند از اتلاف بودجه جلوگیری کند که برای حفظ سرمایه‌تان مهم است.

۵. صبر نکردن

گاهی بازاریابی شکست می‌خورد چراکه خیلی زود تسلیم شده‌اید. اغلب ممکن است دیدن نتایج بازاریابی  ۶ تا ۱۲ ماه زمان ببرد. چرا؟ شرکت شما نمی‌تواند ناگهان از نا کجا پیدا شود و مشتریان جدید را بر بزند. شما باید در سفر خرید در کنار مشتریان گام بردارید تا وقتی که بتوانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید و آن‌ها از شما خرید کنند. اعتماد یک‌شبه به دست نمی‌آید.

۶. منفی بودن نظرات و بررسی‌ها

نظرات و بررسی‌هایی (reviews) که مردم دربارۀ محصول شما می‌گذارند خیلی مهم است. اگر کسب و کار شما در دادن خدمات و مشکل دارد یا در خط تولید شما اشکالی وجود داشته باشد، عکس العمل مشتریان می‌تواند در نظرات منفی بازتاب پیدا کند. اگر در نظرات و بررسی‌هایی در فضای مجازی می‌شود امتیاز خیلی پایینی داشته باشید، هیج میزانی از بازاریابی نمی‌تواند به شما کمک کند.

باید به مشتریان گوش بدهید و مشکل را حل کنید. از این طریق شهرت و اعتبار آسیب دیدۀ خودتان را از نو بسازید و نظرات مثبت جذب کنید. آن وقت است که می‎‌توانید از بازاریابی دیجیتال نتایج شگرفی به دست بیاورید. همیشه به نظراتی که دربارۀ شما، خدمات و محصولاتتان در فضای مجازی زده می‌شود توجه کنید. مشتریان قبلی شما می‌توانند نظر مشتریان بلقوۀ شما را تغییر دهند.

۷. بودجه دیجیتال مارکتینگ خیلی کم باشد

اختصاص دادن بودجه‌ی خیلی کم برای بازاریابی دیجیتال مثل چکاندن یک قطره جوهر در یک وان حمام است. قطره طوری حل می‌شود که اصلاً به چشم نمی‌آید و باعث شکست دیجیتال مارکتینگ می شود.
برای مثال اگر میخواهید از تبلیغات پی پی سی (pay-per-click) استفاده کنید، برای به دست آوردن دیده شدن باید در چندین کلید واژه هزینه کنید. برای نتایج بزرگ در بازاریابی دیجیتال باید به قدر معقولی بودجه‌ هزینه کرد.

۸. دشوار بودن شرایط خرید یک دیگر از عوامل مهم شکست دیجیتال مارکتینگ

ممکن در کسب و کار خود حرف نداشته باشید و بازاریابی فوق العاده‌ای هم ترتیب داده باشید اما شرایط خرید برای مشتریان دشوار باشد. چند بار شده جنسی را به صورت آنلاین مشاهده کردید و قصد کردید بخرید اما پروسه‌ی خرید (عضویت، و پیامک تایید و …) انقدر پیچیده یا طولانی بوده که منصرف شده‌اید؟

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مردم راه حل سریع می‌خواهند. هنگام طراحی مراحل خرید به این نکته توجه داشته باشید. همچنین آگاه باشید که مردم دوست دارند از راه‌ها و با روش‌های مختلفی (تلفنی، آنلاین و …) خرید کنند. تصور نکنید که همه به روشی که شما دوست دارید علاقه‌مندند خریدشان را انجام دهند. مردم متفاوت اند، پس سعی کنید روش خرید برای همه آسان باشد.

 جمع‌بندی

برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را با دقت بریزید و از رسانه‌ی درست استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال ساختن موشک نیست اما به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. فراموش نکنید کمپین‌های دیجیتال تاثیر‌گذارند و با یک کمپین دیجیتال موفق کسب و کار های کوچک می‌توانند سریع رشد کنند.

منبع: 

لطفا رای خود را به این مطلب ثبت کنید
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید